Vad ska man göra när man inte vet vad man ska göra?

1. Nu är det viktigare än någonsin att göra någonting. Tomas Edison sa att han uppfann glödlampan genom att först komma på 9999 sätt att inte uppfinna glödlampan. Det går förhoppningsvis lite snabbare för dig att komma på vad du vill göra men principen är densamma.

2. Man kan ofta ta reda på vad man vill göra, gillar etc. genom att tänka: Vad vill jag inte göra? Vad hatar jag? osv. och sen skriva ner dess raka motsatser – ofta ligger de svaren i närheten av det man vill göra eller det man älskar/tycker om.

3. Kanske har du fallit offer for en ”Double Bind”. En Double Bind är ett uttryck för en situation där du är låst till två val med två förväntade negativa konsekvenser. Folk brukar ibland säga att något är ”som att välja mellan pest eller kolera”. Om du verkligen bara har pest eller kolera att välja mellan så kan du tänka – spelar det verkligen vilken roll vad jag väljer: jag slutar leva i mitt miserabla ältande – gör valet – tar de oundvikliga konsekvenserna och går vidare med mitt liv. Mer ofta än sällan är dock din Double Bind ett hjärnspöke och du har oftast betydligt fler val än två. Ifrågasätt, ifrågasätt, ifrågasätt sanningshalten i ”dina två enda val” till den grad att ditt tänkande börjar bli mer flexibelt. Ett annat sätt att komma vidare är att tänka ”Vad skulle min Idol (Wayne Gretzky, Tony Robbins, Carl Bildt etc.) göra i samma situation? Detta skapar perspektiv på problemet och perspektiv är alltid bra att ha. Slutligen så kan man dela problemet med en eller flera vänner. De kan med stor sannolikhet ge nya infallsvinklar eller till och med kanske berätta hur de löst samma eller ett liknande problem tidigare.

4. Apatiska, tvångsmässiga, ängsliga tankar går ofta hand i hand med känslor av motsvarande typ. Din sinnesstämning är starkt påverkad av hjärnans nivåer av olika signalsubstanser såsom serotonin, dopamin, endorfiner, oxytocin etc. Nivåerna kan höjas genom exempelvis meditation, fysisk träning, yoga etc. Nivåerna kan också höjas med hjälp av SSRI (selektiva serotoninåterupptagningshämmare). De sistnämnda kan endast skrivas ut av en legitimerad psykiater.

5. Om inget av ovanstående hjälper – kontakta en duktig terapeut som kan hjälpa dig se saker som du är vanemässigt ”blind” för.

Vem är du, egentligen?

En sak har jag lärt mig den hårda vägen; det går inte att gå emot sin egen natur; att försöka vara någon man inte är. Vi föds alla med olika temperament och till viss del också med olika ganska fixerade personlighetdrag, preferenser och talanger. Under en kortare period kan man genom att anstränga sig säkert bli framgångsrik och duktig på saker som egentligen inte är ens naturliga ”cup of tea”. Men är att vara duktig och framgångsrik detsamma som att vara lycklig och genuint tillfredställd? Vägen in på fel stig börjar med tankar i stil med: ”Jag duger inte som jag är”, ”Jag kan inte lyckas genom att vara som jag är egentligen”, ”Jag kan inte bli älskad eller få det jag måste ha genom att vara mig själv”. Ställ dig frågorna: Stämmer detta? Vill jag verkligen ha det jag inbillar mig att jag vill ha? Finns det någon djupare önskan bakom min vilja att ‘netta’ 70K/månaden?

Paralysis by analysis

“I see it all perfectly; there are two possible situations – one can either do this or that. My honest opinion and my friendly advice is this: do it or do not do it – you will regret both.” – S. Kierkegaard

”The enemy of the great is often the good”. – Voltaire

Aldrig tidigare har det funnits så mycket information och så många valmöjligheter som i dagens värld. Det är lätt hänt att man lyssnar på alla andra istället för sig själv. Det är lätt hänt att man desperat försöker att göra ett ”perfekt” val helt utan nackdelar och utan att tro sig behöva offra något. Här nedan presenterar jag några saker som jag tror är viktiga för att göra val/ta beslut med genuint positiva konsekvenser för ens eget liv:

Inse att du inte kan vara bra på allt eller få allt. Varje beslut för med sig några nackdelar och innebär ofta att du måste ge upp något av mindre värde för att få något av större värde. Även om du t.ex. gillar att röka, inse att det faktiskt kan vara svårt att både röka och ha superhälsa.

Ett bra beslut känns rätt någonstans inom dig på ett djupare plan. Innan du tar ett beslut: låt några dagar eller veckor flyta på och känn efter då och då om du hela tiden känner samma positiva känslor inför beslutet – i sådana fall är det sannolikt ett bra beslut! Jag tror personligen inte att ett positivt beslut kan kännas genomgående negativt – då är det nåt som inte stämmer.

Inse att alla har en åsikt om nästan allt och att du sällan spelar huvudrollen i andra människors liv – deras råd och åsikter bör därför tas med en nypa salt såvida du verkligen inte söker upp inom området kompetenta personer som verkligen bryr sig om ditt eget bästa.

Lyssna i huvudsak på dig själv och inse att helt perfekta beslut sällan existerar och att många beslut innefattar något form av risktagande. Precis som Kierkegaard skriver i citatet ovan: hur du än gör så kommer en liten del inom dig känna ett visst mått av ånger. Bli inte nedslagen av det utan acceptera hellre att det är så det förmodligen är.

The Butterfly-Effect? Nej – the CRAB-EFFECT

Vet ni vad som händer om man stoppar tre krabbor i en skål? Varje gång en av krabborna försöker ta sig upp och klättra över kanten så drar de andra krabborna ner utbrytaren. Jag tror att vi människor i många fall beter oss likadant. Människor med visioner större än sin omgivning får ibland sin omgivning att känna sig sämre. Och ingen vill ju känna sig sämre. Däremot vill vi alla vara älskade och accepterade av vår omgivning – det kanske är därför många släpper sina visioner efter ett tag, det är helt enkelt enklast så.

To be or not to be

I vårt moderna samhälle är det lätt hänt att fastna i sin egen självbild – att fastna i den bild man tror att andra har om en, och att tro att det är ens genuina ”själv”. Att i alltför stor utsträckning ”spela” sin självbild kan ge bekräftelse och social validering men skapar ofta ingen genuin glädje om denna bild ligger långt ifrån den du egentligen är. Försök vara sann mot dig själv, även om det är lättare sagt än gjort.

”To thine own self be true”. – William Shakespeare

”…all that leads to is you not being true to yourself, and that is unhappiness”. – Barry Long

24-7

Såg hockey-dokumentären ”24-7 Penguins – Capitals – Road to the NHL winter classic” härom dagen. I filmen sägs det en tänkvärd sak. Jag kommer inte ihåg de exakta orden men det var något i stil med detta: Varje period, match och säsong har olika rytmer eller cykler. Inget lag är egentligen så bra som det framstår när dom är på toppen av en cykel , och inget lag är så dåligt som det framstår när de är i botten av  en cykel. Detta resonemang är tillämpbart inom många av livets områden. Lao Tzu sa för över 2000 år sedan:

”Allow you life to unfold naturally”…”there is a time for being ahead and a time for being behind; a time for being in motion and a time for being at rest; a time for being vigorous and a time för being exhausted”.

Proaktivitet

”Var proaktiv!” är något jag hör människor i min omgivning uppmuntra varandra allt oftare. Ordet ”proaktiv” är ursprungligen en amerikansk managementterm med en inte alltför klar och tydlig innebörd. Motsatsen till att vara proaktiv, är att vara reaktiv, dvs. att tanklöst styras av sin omgivning. Vår förmåga till proaktivitet ligger i glappet mellan stimulus och respons, där ‘stimulus’ är det som händer oss och ‘respons’ våra reaktioner på dessa händelser. Vi har alla denna förmåga till viss del, men somliga har tränat upp den mer än andra. Ju mer vi har tränat upp den, ju högre medvetenhet och desto större förmåga att leva det liv vi vill leva. Jag avslutar dagens inlägg med några konkreta tips på hur man kan vara proaktiv.

  • Fokusera på vad du kan göra i en situation istället för att t.ex. fokusera på andras brister och misstag – vilket är tämligen meningslöst då processen inte gör ditt liv ett dugg bättre och eftersom alla människiskor har brister och gör misstag.
  • Använd ett konstruktivt språk när du pratar som reflekterar att du inte är ett offer utan tar ansvar för ditt liv.
  • Var medveten om att det oftast är dina tankar kring saker och ting som orsakar den största psykologiska smärtan och inte sakerna och tingen i sig själva, och att du har förmågan att reflektera kring- och ifrågasätta ditt tänkande och på så sätt må betydligt bättre.

Vanor och handlingar

Att skapa en god vana kan liknas vid att skjuta en rymdraket genom atmosfären. Fram tills atmosfären möter raketen starka gravitationskrafter och det krävs enorma mängder bränsle för att trotsa tyngdlagen. När raketen däremot passerat barriären behöver den inte längre något bränsle – gravitiationen har nu gått från fiende till vän och hjälper raketen hålla en hög och jämn hastighet mot sitt mål.

Vi medvetena människor kan utnyttja dessa naturlagar för att skapa det liv vi vill ha. Pain is temporary, glory is forever.

Skördetid 24/7? No no no.

Det finns en tid för att så och en tid för att skörda. Frukten av dagens gärningar kan dröja år. Mycket av det som vi ser som tur IDAG kan vara resultatet av hårt arbete eller positiva handlingar i det förflutna. Det som känns som OTUR idag kan vara konsekvenserna av tidigare negativa handlingar eller av att vi ignorerat viktiga saker alltför länge . Med ett långsiktigt perspektiv kan vi vara medvetna om att vi kanske måste ta en del smällar och samtidigt få en del bonusar längs vägen, som en del av livet.